Monday 8 July 2013

Seindah Ramadhan 2013

Ramadhan is loading 99%. . .


Diam tak diam hanya tinggal sehari saje lagi kita akan menjalani ibadah puasa iaitu bulan Ramadhan bulan yang ninanti nantikan para muslimin dan muslimat sekalian. *cehhh ayat skema hihiii. .
Well u know me hahah, lagi pun nak masuk bulan Ramadhan ni perangai kene baik baik ok, lagi lagi menjaga pergaulan, menjaga mata, menjaga hati, menjaga aurat dan macam macam lagi benda yang perlu dijaga pada bulan Ramadhan yang akan tiba sehari saja lagi. Amalkan laa yer pantang pantang semasa berada di bulan Ramadhan yang mulia ni, dan amalkan pada bulan bulan yang lain juga oke, teruskan niat baik uolls semua tu.

Abu Hurairah RA telah bersabda Rasulullah SAW : *Apabila datangnya Ramadhan dibukanya segala pintu pintu syurga, ditutup segala pintu pintu neraka dan diikat segala syaitan // 


Maksud Puasa :
Puasa dalam bahasa Arab bermaksud meninggalkan. Manakala maksud ahli Feqah ialah meninggalkan diri melakukan perkara perkara yang boleh membatalkan puasa iaitu bermula daripada terbit fajar hingga terbenamnya matahari dan disertai dengan niat.


Kat bawah ni aku sertakan lafaz niat puasa dan doa berbuka puasa. Korang mesti da hafal kan, tapi pada yang tak tahu atau tak hafal tu so, baca dan ingat la yer lafaz niat puasa ni.




 Bulan puasa ni juga banyak dugaan yang bakal kite tempuhi, menahan rasa lpar dan dahaga, so kalau tak nak haus tu masa sahur minum la air masak banayak banyak yer, jangan minum air manis banyak sangat masa sahur tu sebab air manis ni membuatkan tekak kita ni kering // 
Masa nak berbuka pulak nafsu makan banyak banyak, haa lagi laa kalau time pergi bazar Ramadhan memang banyak plihan dan kalau boleh semua makanan nak dibelikan. Almaklumlah orang puasa nafsunya memang tinggi uoolss . . .

Baiklah dikesempatan ini aku nak ucapkan selamat berpuasa kepada family, kawan kawan dan uolls semua. Puasa jangan tak puasa tau. Sape puasa penuh aku bagi hadiah, nanti tuntut dekat aku taw !!!! hahaahahahah  >_<



Kelebihan Bulan Ramadhan

1) Kamu akan dinaungi Ramadhan. (bagi yg telah meninggal dunia terlepas dari siksa kubur)
2) Bulan penuh keberatan
3) Di malamnya ada lebih baik drpd 1000 bulan
4) Amal sunat sama dengan solat fardhu
5) Manakala solat fardhu mendpt 70 kali ganda
6) Bulan sabar dan pahalanya adalah syurga
7) Bulan menambah rezeki Memberi buka banyak pahala
8) Bulan keampunan – doa yang paling makbul iaitu doa sebelum berbuka puasa.
– juga doa pada sepertiga malam.
9) 10 hari pertama adalah mulanya rahmat, 10 hari pertengahan – pengampunan,
10 hari terakhir – kemerdekaan api neraka.


                                           
Puasa jangan tak puasa taw !!!! 


No comments:

Post a Comment